Tartsa naprakészen a Shoptet webáruház termékinformációit. A Flexity esettanulmányának segítségével

Fišer Ádám
3. 10. 2022
5 perc olvasás
Tartsa naprakészen a Shoptet webáruház termékinformációit. A Flexity esettanulmányának segítségével

Shopteten futó webáruháza több domainnel is rendelkezik? Ha igen, fontos, hogy a termékadatok minden webáruházban naprakészek legyenek. Ha akár egy kisebb módosítást csinál az egyik webáruház termékben, akkor fontos, hogy ez a változás a többi webáruházban is a lehető leghamarabb frissítésre kerüljön. 

Shopteten futó webáruháza több domainnel is rendelkezik? Ha igen, fontos, hogy a termékadatok minden webáruházban naprakészek legyenek. Ha akár egy kisebb módosítást csinál az egyik webáruház termékben, akkor fontos, hogy ez a változás a többi webáruházban is a lehető leghamarabb frissítésre kerüljön. A következő esettanulmányban Tomáš Sokol, a Flexity webáruház társalapítója írt erről egy részletes eljárást.

Kézi adatexport és ‑import a webáruházak között

A Shoptet nem kínál master admin lehetőséget, amely képes lenne központilag úgy szétküldeni a termék adatokat, hogy elég lenne csupán lokalizálni az adatokat az egyes nyelvi változatokhoz. Ezért kerestünk erre a problémára egy olyan megoldást, amivel a termékadatokat folyamatosan aktuálisan tarthatjuk.

Az egyik ilyen lehetőség a webáruházak közti manuális export és import CSV, XML vagy XLS formátumban.

Ebben az esetben azonban korlátozó tényezők lehetnek a nyelvi változatok. Ha például egy termék elérhetőségét kell módosítani, akkor elsősorban le kell fordítanunk a kifejezéseket a szükséges nyelvre, és csak ezt követően importálhatjuk az adatokat. Ráadásul, a kézi fordításokat a manuális importnál csak az XLS és a CSV formátumok esetében használhatjuk. Az XML-ek használata esetén a folyamat sokkal bonyolultabbá válik.

A kölcsönös importnál továbbá tudni kell, hogy mely elemnevek maradnak angolul (például. VISIBILITY, PRICE, CODE, stb.), és melyek azok, amelyek már a nyelvi változatban is szerepelnek. Ez főleg azért fontos tudni, hogy ne fordítsunk le szükségtelenül mást is, ami nem volt tervben.

Értéktérképezés

Ezután fel kell térképeznünk, hogy mely “értékek” maradnak ugyanazok a webáruházakban, és melyek változnak. Például a CODE, EAN, Flag értékek átvitelekor nem kell foglalkoznom a nyelvi változatokkal, és problémamentesen tudom átvinni őket. Csak arra kell figyelni, hogy az alap export mindig tartalmazza a termék nevét, ami a helyi nyelvi változat alapján lesz.

Ha szinkronizálni akarjuk a termékek elérhetőségét a webáruházakban, akkor az értékek fordításával is foglalkoznunk kell.

Több nyelvi változattal rendelkező webáruházak esetén gyakori, hogy van egy központi raktár és egy fő webáruház.

Ebben az esetben először magunknak kell feltérképeznünk, hogy milyen értékeket és milyen gyakorisággal akarunk szinkronizálni a webáruházak között.

  1. Az alap a raktárkészlet. Javasljuk, hogy egy külön bővítményt válasszon, mivel itt másodpercekről van szó.
  2. Az egyéb adatok, mint például a beszállítói termékek elérhetősége, láthatósága vagy árkorrekciója óránként is frissülhet.

Abban az esetben is, ha pontosan tudjuk, hogy mit akarunk átvinni, akkor is meg kell oldani az összes technikai kérdést, és készen kell állni a rendszerekkel.

Egy webáruház esetében is érdemes átvinni az adatokat továbbítani. Például a szállító feedek beállításával kapcsolatban.

Automatikus import bővítmény

Az alapverzióban valószínűleg elég lesz az adatok kézi exportja és importja is, mivel itt ellenőrizhetjük az adatfeltöltés gyakoriságát (napi, heti, havi). Kézenfekvőbb megoldás lehet az automatikus import egy Shoptet bővítményén keresztül (hosszú távú befektetés vagy ingyenes az Entreprise számára).

Nagyobb mennyiségű adat gyorsabb feldolgozása esetén az XML feed használatát javasoljuk és annak alapvető elemeinek és logikájának megismerését. Az XML feedek kezelésének automatizálására a Mergado alkalmazást használjuk. A Mergado ugyanis biztosítja a hirdetés zökkenőmentes és megbízható működését, és számos lehetőséget kínál, hogy az e‑kereskedők napi feladatai gyorsak és átláthatóak legyenek.

Az eljárás ezután a következő:

  1. Kiválasztjuk, hogy milyen adatokat akarunk átvinni a webáruházból a Mergadóba (kiválasztjul az input formátumot). 
  2. Különböző szabályokat hozunk létre a feed átalakításhoz.
  3. Manuálisan töltjük fel a kimeneti feedet.

Az általunk alkalmazott szabályok és céljuk

Árrés

 Az adatfájl import szabály segítségével a beszerzési árakat egy új elembe tudjuk kiterjeszteni. Ezután a számítási szabályok segítségével megkaphatjuk a termékenkénti nettó árrést vagy a százalékos értéket. Ezekkel a kapott értékekkel tovább dolgozhatunk.

  • Visszatöltsük a webáruházba egy általunk nem használt elembe — pl. MPN/​Sorszám stb. Így közvetlenül a webáruház felületén láthatjuk az egyes termékek árrésének összegét.
  • A termékeket az árrés szerint több csoportra oszthatjuk, és ezt az ABC-kategorizálást egy szabad elemhez rendelhetjük. Például, ha nem akarok látni egy adott számot a webáruházban.
  • Az összes adatot egy táblázatba is exportálhatjuk, és elkészíthetjük a saját elemzésünket (ezt a beszállítóktól származó további adatok feltöltése után ajánlom).

Adatok a beszállítóktól

Ha legalább néhány adatot kapunk a beszállítótól, a legjobb, amit tehetünk, hogy CSV formátumban feltesszük egy biztonságos FTP-re, ahonnan bármikor letölthetjük. Kezdetnek az is elég, ha csak egy táblázatunk lenne a CODE értékekkel, elérhetőséggel és esetleg valami dátummal.

Ezután több lépést alkalmazhatunk az olyan helyzetek megoldására, mint például:

  • lehetséges‑e ma újra megrendelni az árut a beszállítótól (ha lehetővé tesszük, hogy az ügyfelek olyan árut vásároljanak, amely nincs raktáron)
  • annak megállapítása, hogy a beszállító levette‑e valamelyik árut az ajánlatból (kézi ellenőrzés nélkül)
  • a webáruházban jelenleg nem elérhető termékek elrejtése néhány lépéssel
  • csak olyan termékváltozatok elrejtése, amelyekkel a szállító nem rendelkezik
  • a termék újbóli megjelenítése, ha a szállítónak már nincs készlete
  • a termék elérhetőséget közvetlenül a Shoptetbe feljátszani
  • engedélyezzük az olyan tételek beszerzését, amelyek nincsenek raktáron, de a beszállítónál elegendő számban vannak
  • a beszerzési és ajánlott eladási árak módosítása, akciók és kedvezmények beállítása
  • abszolút ellenőrzés az egyes termékek felett, és szükség szerint szabályokat állíthatunk be a belső jegyzetek importálásával

Így jelentősen hatékony beszerzést tudunk végezni, és csökkenthetjük az ellenőrzési időt.

Ehhez néhány szabályra és elemre lesz szükségünk:

  1. A beszállítóktól kapott értékeket a saját szallito1_​keszlet elembe importáljuk.
  2. Hogy lássuk, történt‑e változás, vagy kiesett‑e valami, a szabályt az összes raktárérték esetében pl. ‑1 értékre állítjuk.
  3. Az adatfájl import után ezek az értékek felülíródnak, és ahol ‑1 marad, ott tudni fogjuk, hogy az adott termék jelenleg nem szerepel a készleten a feedben.
  4. A termékválaszték segítségével ezután kiválasztjuk a szabályok logikáját - a VISIBILITY elemet detailOnly-ra (ne jelenítse meg) változtatjuk, ha a szállítónak nincs vagy kevés készlete van. Ugyanakkor beállítjuk azt a szabályt, hogy újra megjelenítse a terméket, ha a szállítónak nincs készlete
  5. Fontos, hogy figyeljünk a szabályok sorrendjére.

Saját raktár

  • Ha letöltjük a készletet (megint csak egy másik export code+stock) CSV‑n keresztül, akkor elvégezhetjük a megjelenített termékek belső ellenőrzését. Vagy egy felmérés, hogy a saját készletünknek megfelelően a megfelelő termékeket jelenítjük meg/​nem jelenítjük meg. Ez megakadályozza a rejtett készleteket.
  • Az utolsó rendelés dátumának importálásával (a rendelések egyéni CSV exportálása a webáruházból) nyomon követhetjük az el nem adott termékeket. Különösen abban az esetben, ha több webáruházról van szó, mindegyikből látni kell az eladásokat. Itt használhatunk egy szabályt, ahol minden egyes webáruházból importáljuk egy adott termékkód utolsó rendelési adatait egy bizonyos dátumra (tipp: közvetlenül az URL-ben módosíthatjuk a dátumot, ha frissíteni akarom).

Fordítások és lokalizáció több webáruház számára

  • Ha ezt a beszállítói adatot több webáruház között is naprakészen kell tartanunk, akkor a fő raktárat használhatjuk alapértelmezett importként.
  • Ezután már csak néhány szabályra van szüksége az olyan elemek lefordításához, mint a raktárkészlet elérhetősége és a kiárusítás utáni elérhetőség.
  • Állítsa be az adott ország áfa-kulcsát.
  • A magyarországi utánvétel esetében az összegnek kerekítettnek kell lennie, és 0‑ra vagy 5‑re kell végződnie, ami a számítási szabályok segítségével könnyen kezelhető.

A webáruház adatainak naprakészen tartása közvetlenül befolyásolja az ajánlat vonzerejét. Mindaddig, amíg megfelelő információkat ad az árucikkeiről, nem kell aggódnia amiatt, hogy a vásárlók elhagyják az oldalát, mert ellentmondásokat találtak a kínálatában. A Shoptet megoldásokon alapuló webáruház üzemeltetése átfogó kezelési lehetőségeket kínál. A Mergadóval való kapcsolata nagyon egyszerű, így a tökéletesen működő áruház mellett minőségi hirdetéseket is futtathat az összehasonlító oldalakon Csehországban és külföldön.
 

A cikk szerzője Tomáš Sokol, a Flexity webáruház társalapítója.

Ezeket olvasta már?

Fišer Ádám

Ádám, a Mergado tapasztalt szakértője, már évek óta segít a webáruház tulajdonosoknak és marketingeseknek abban, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki termékeikből. Ha valamilyen kihívással szembesülsz a feedjeiddel, vagy egyszerűen csak szeretnéd optimalizálni a hirdetéseid, Ádám pontosan tudja, hogyan segíthet. A számos, sikeresen lebonyolított projektnek köszönhetően mélyreható ismeretekkel rendelkezik a Mergado funkcióiról és a legjobb gyakorlatokról.