Eredményes és jól működő webáruházzal rendelkezik a hazai e‑kereskedelemben? Ha felmerült a terjeszkedés lehetősége, akkor a horvát piac az egyik lehetséges opció. Ha Európa déli részét célozta meg, akkor ez az ország lehet a legjobb választás a terjeszkedésre. Tagja az EU-nak és az e‑kereskedelem évente 14 – 20%-kal nő. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni a horvát e‑kereskedelem színterét és azokat a forrásokat, amelyekből a terjeszkedésre való felkészülés során meríthet.
- A horvátok vásárlóereje és a régiók, ahol érdemes hirdetni
- Horvátország előnyei a terjeszkedés szempontjából
- Vásárlói profil a horvát e‑kereskedelemben
- A leggyakrabban használt fizetési és szállítási módok
- Horvát árösszehasonlítók, amelyeken érdemes hirdetni
- Hirdetés kezelése a Mergado segítségével
Horvátország népessége és vásárlóereje
Amikor új országot keres a terjeszkedéshez és a népesség alapján vizsgálja a piac potenciálját, érdemes ügyelnie arra, hogy mely számokkal dolgozik. Különböző források, különböző értékekkel rendelkeznek:
- 9 000 000 (Wikipédia)
- 7 000 000 (Gopay webáruház útmutatója)
- 4 200 000 (Heureka Group)
- 4 080 000 (Horvát Statisztikai Hivatal)
Lehet, hogy a Földön 9 millió ember vallja magát horvát állampolgárnak, de nem mindegyikük él Horvátországban, ezáltal nem számolhatunk velük mint potenciális ügyfelekkel. Becslések szerint a +/- 4 000 000 számmal, érdemes dolgozni, amely az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat.
Mely régiókat és városokat érdemes célba venni Horvátországban
Felmerült, hogy a terjeszkedés részeként a webáruház mellé egy üzlethelyiséget is nyitna? Kifizetődő lehet, főleg a ROPO hatás (Research Online, Purchase Offline) miatt, vagy egy másik lehetőség, hogy helyi raktárként használja ki. Érdemes ezért az olyan helyekre összpontosítani, ahol a legtöbb ember csoportosul.
Fontos tudnivaló:
- A népesség területi megoszlása szezonálisan változó, nyáron a lakosság északról délre költözik. A lakosok többsége a szezon idején a tengernél dolgozik, vagy a családjukkal töltit a nyarat Dalmáciában.
- Zágráb városa a “legkonzisztensebb” és a lakosság szempontjából a legnépesebb metropolisz. De erre a városra is érvényes, hogy a nyár közeledtével az itt élők száma csökken.
- A közelgő tél pedig éppen az ellenkező hatást fejti ki, a lakosságot délről északra tereli, vagy akár a megfelelő munka az ország határán túlra is.
Melyek a Horvátországba való terjeszkedés legfontosabb előnyei
Sem a népesség, sem pedig a területi megosztás nem vehető a piaci potenciál elsődleges mutatójának. Az adatok, amelyekre már építhetünk, az e‑kereskedelem forgalma, a konkurencia nagysága, a horvátok jómódúsága (akik valóban Horvátországban élnek) és az ő vásárlási szokásaik.
A horvát e‑kereskedelem forgalma
A 2015 és 2019 év között a helyi e‑kereskedelem éves növekedése 10% és 20% között mozgott. 2020-ban az e‑kereskedelemi bevételek várhatóan meghaladják az 500 milliárd eurót (Horvátországban a teljes kiskereskedelmi bevétel 6%-a), 2024-re pedig várhatóan elérik az 1 billió eurós forgalmat. Egyre biztosabb, hogy az 500 milliárdos határt nem lesz probléma túllépni, ez köszönhető a COVID-19 járványnak és az üzlethelyiségek digitalizálásának is. A turizmusból származó jövedelem csökkenésének azonban negatív hatása lehet.