Hogy terjeszkedjünk a horvát piacra 2020-ban

Fišer Ádám
24. 11. 2020
9 perc olvasás

Eredményes és jól működő webáruházzal rendelkezik a hazai e‑kereskedelemben? Ha felmerült a terjeszkedés lehetősége, akkor a horvát piac az egyik lehetséges opció. Ha Európa déli részét célozta meg, akkor ez az ország lehet a legjobb választás a terjeszkedésre.

Eredményes és jól működő webáruházzal rendelkezik a hazai e‑kereskedelemben? Ha felmerült a terjeszkedés lehetősége, akkor a horvát piac az egyik lehetséges opció. Ha Európa déli részét célozta meg, akkor ez az ország lehet a legjobb választás a terjeszkedésre. Tagja az EU-nak és az e‑kereskedelem évente 14 – 20%-kal nő. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni a horvát e‑kereskedelem színterét és azokat a forrásokat, amelyekből a terjeszkedésre való felkészülés során meríthet.

  1. A horvátok vásárlóereje és a régiók, ahol érdemes hirdetni
  2. Horvátország előnyei a terjeszkedés szempontjából
  3. Vásárlói profil a horvát e‑kereskedelemben
  4. A leggyakrabban használt fizetési és szállítási módok
  5. Horvát árösszehasonlítók, amelyeken érdemes hirdetni
  6. Hirdetés kezelése a Mergado segítségével

Horvátország népessége és vásárlóereje

Amikor új országot keres a terjeszkedéshez és a népesség alapján vizsgálja a piac potenciálját, érdemes ügyelnie arra, hogy mely számokkal dolgozik. Különböző források, különböző értékekkel rendelkeznek:

  • 9 000 000 (Wikipédia)
  • 7 000 000 (Gopay webáruház útmutatója)
  • 4 200 000 (Heureka Group)
  • 4 080 000 (Horvát Statisztikai Hivatal)

Lehet, hogy a Földön 9 millió ember vallja magát horvát állampolgárnak, de nem mindegyikük él Horvátországban, ezáltal nem számolhatunk velük mint potenciális ügyfelekkel. Becslések szerint a +/- 4 000 000 számmal, érdemes dolgozni, amely az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat.

Mely régiókat és városokat érdemes célba venni Horvátországban

Felmerült, hogy a terjeszkedés részeként a webáruház mellé egy üzlethelyiséget is nyitna? Kifizetődő lehet, főleg a ROPO hatás (Research Online, Purchase Offline) miatt, vagy egy másik lehetőség, hogy helyi raktárként használja ki. Érdemes ezért az olyan helyekre összpontosítani, ahol a legtöbb ember csoportosul.

Fontos tudnivaló:

  • A népesség területi megoszlása szezonálisan változó, nyáron a lakosság északról délre költözik. A lakosok többsége a szezon idején a tengernél dolgozik, vagy a családjukkal töltit a nyarat Dalmáciában.
  • Zágráb városa a “legkonzisztensebb” és a lakosság szempontjából a legnépesebb metropolisz. De erre a városra is érvényes, hogy a nyár közeledtével az itt élők száma csökken.
  • A közelgő tél pedig éppen az ellenkező hatást fejti ki, a lakosságot délről északra tereli, vagy akár a megfelelő munka az ország határán túlra is.

Melyek a Horvátországba való terjeszkedés legfontosabb előnyei

Sem a népesség, sem pedig a területi megosztás nem vehető a piaci potenciál elsődleges mutatójának. Az adatok, amelyekre már építhetünk, az e‑kereskedelem forgalma, a konkurencia nagysága, a horvátok jómódúsága (akik valóban Horvátországban élnek) és az ő vásárlási szokásaik.

A horvát e‑kereskedelem forgalma

A 2015 és 2019 év között a helyi e‑kereskedelem éves növekedése 10% és 20% között mozgott. 2020-ban az e‑kereskedelemi bevételek várhatóan meghaladják az 500 milliárd eurót (Horvátországban a teljes kiskereskedelmi bevétel 6%-a), 2024-re pedig várhatóan elérik az 1 billió eurós forgalmat. Egyre biztosabb, hogy az 500 milliárdos határt nem lesz probléma túllépni, ez köszönhető a COVID-19 járványnak és az üzlethelyiségek digitalizálásának is. A turizmusból származó jövedelem csökkenésének azonban negatív hatása lehet.

Aktív webáruházak

A közel 4 millió horvát vásárló számára jelenleg 5 ezer aktív webáruház áll rendelkezésre. Az egyszerűség kedvéért, vegyük azt, hogy egy webáruházra 800 ember jut. Magyarország esetében ez 750 vásárlót jelent, ami nem nagy eltérés, viszont a fejlettebb e‑kereskedelemmel rendelkező cseheknél egy webáruházra csupán 250 vásárló jut. Így kijelenthetjük azt, hogy a horvát piacban nagy potenciál rejlik, ami csábító lehet a külföldről terjeszkedő webáruházak számára. Természetesen az itt megjelenő számok a járvány okozta helyzett miatt elképzelhetően csökkenni fognak, ugyanis a webáruházzal eddig nem rendelkező eladók többsége kénytelen digitalizálni áruházát.

Milyen egy vásárló profilja Horvátországban?

  • Az Országos Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020 júniusában a havi átlagbér 1223 €  (437 000 Ft) volt.
  • Másrészt a horvátok szeretnek a külföldi webáruházakból vásárolni. A hollandiai E‑commerce Foundation kutatása szerint a felhasználók akár 45%-a, rendszeresen vásárol más országok webáruházából.
  • Ugyanez a kutatás rámutatott arra is, hogy az 50 évnél idősebb felhasználók kizárólag a hazai webáruházakból vásárolnak.
  • Az online vásárlók aránya folyamatosan növekszik (az EU többi tagjához képest Horvátországban az új online vásárlók száma növekszik a leggyorsabban)

Első ránézésre alacsonynak tűnhet a horvátok átlagos nettó jövedelem. Ennek következtében felmerülhet a gondolat, hogy az ott lévő ügyfelek nem elég jómódúak az Ön termékeire. A valóság viszont eltérő lehet. Annak ellenére, hogy a horvátok jövedelme többnyire a szürke zónában található (persze ez nem törvényszerű), a lakosság nagy része külföldre jár dolgozni, többek között a DACH régióba. A külföldön megkeresett jövedelmüket pedig szívesebben költik a visszatértükkor a hazai piacon.

Ha már sikeresen terjeszkedett a DACH régió egyik országába, tanácsos lefordítani webáruházát a délszláv nyelvek egyikére. Érdemes megszólítani az egyre nagyobb számban élő balkánokat is.

A webáruházak hitelessége

Sajnos nem csak a horvátok jövedelme, de az e‑kereskedelmi piac egy része is a szürke zónában található. Tehát az e‑kereskedelmi forgalom reálisan lehet nagyobb is, mint az aktuális számok mutatják. Számos webáruház nem hivatalos módon működik az Instagramon, Facebookon, vagy C2C értékesítési portálokon keresztül. Ezért tanácsos a terjeszkedés előtt, felmérni a konkurencia nagyságát az OLX.ba és Njuškalo.hr oldalakon. Ezekből a nem oficiális praktikákból is eredhet az online vásárlás iránti bizalmatlanság. Az online vásárlók 56%-a tart attól, hogy visszaélnek személyes adataikkal.

Fontos ezért, hogy webáruháza minél megbízhatóbbnak tűnjön. A bizalom növelését főleg az árösszehasonlító oldalakról érkező pozitív ügyfél-visszajelzésekkel érheti el, vagy különböző megbízhatósági tanúsítványokkal. Ilyen tanúsítvány például a Certified Shop, amelyet az Ecommerce Hrvatska egyesület vagy a Shoppers Mind hírportáltól szerezhet.

Mi a helyzet a fizetéssel és a szállítással?

Horvátországban a hivatalos valuta továbbra is a kuna, viszont az ország elkötelezte magát, hogy a 2023-tól bevezetik az eurót. A helyi e‑kereskedelem viszonylagos “éretlensége“ (ami előnyt jelenthet Önnek, mint terjeszkedő webáruháznak), a fizetési módokban is megmutatkozik.

Az internetes fizetéssel kapcsolatos aggályok miatt, a legnépszerűbb fizetési mód továbbra is az utánvét. Az Ecommerce Hrvatska kutatása szerint  a válaszadók csaknem 70%-a választja ki a terméket az interneten, de a vásárlást már az üzlethelyen fejezi be (a ROPO hatás előnyére válhat). A horvátok nem bíznak túlságosan a kártyás fizetésben, viszont nem tartózkodnak a Pay-Pal fizetéstől. Olyannyira nem, hogy ez a második leggyakoribb fizetési mód. Feltételezhető azonban, hogy a járvány miatt az érintés nélküli kártyás fizetések népszerűsége is nő.

  1. Horvátországban található fizetési kapuk listája (Shopify)
  2. A Shopify dobozos megoldás ugyanolyan népszerű, mint Magyarországon az UNAS, vagy a Shoprenter, vagy Csehországban a Shoptet.

Horvátország nagyon jó közlekedési hálózattal rendelkezik. A csomagszállítás viszonylag gyors és a szállítás költsége hasonló mint a cseh piacon (az A zónában). Horvátország viszont rendelkezik szigettel és tengerpartal is, tehát figyelembe kell venni, hogy a belföldi szállítás különbözhet a szigetre (B zóna) való szállítással. Ami a szállítási időt illeti, a horvátok az öt napos kiszállításhoz szoktak hozzá, így ha gyorsabb módot talál, akkor az nagy előnyt jelenthet a konkurenseivel szemben. A szállítás Magyarországról is viszonylag könnyedén és gyorsan megoldható. Viszont fontos számításba venni, hogy Horvátország már tagja az EU-nak, de jelenleg még nem tagja a Schengennek, ami meghosszabbíthatja a szállítási időt.

A legismertebb csomagszállítók közé a nemzetközi vállalatok tartoznak:

  • Overseas
  • GLS
  • DHL
  • DPD
  • HpEkspres
  • TISAKPaket

Érdemes megemlíteni a DPD együttműködését az INA benzinkutakkal. Az idei évtől a horvátok az INA töltőállomás kútjain is felvehetik DPD által szállított csomagjaikat.

Magas  az értékesítési szegmensében a konkurencia száma, vagy nem tudja felvenni a konkurencia áraival a versenyt? Próbálja meg megvizsgálni a rivális webáruházak kiszállítási időtartamát. Elképzelhető, hogy ez a megfelelő út. A horvátok és úgy általában a balkánok körében elég népszerű és gyakori a dropshipping, így a webáruházak szállítási ideje gyakran 5 vagy akár több napot is igénybe vehet.

Tehát hogyan lehet a lehető leggyorsabban piacra lépni?

Javasoljuk, hogy az árösszehasonlító oldalakon keresztül terjeszkedjen. Előnyei:

  • Az árösszehasonlító oldalak már elég jól beépültek a köztudatba. Az online vásárlók bíznak bennük, mivel már jóideje jelen vannak a piacon és a garanciát vállalnak a vásárlás biztonságára.
  • A horvát árösszehasonlító oldalakat az online vásárlók kétharmada látogatja.
  • Mielőtt elkészítené a horvát webáruházát, már hirdethet az árösszehasonlító oldalakon.
  • Termékeit értékesítheti közvetlen a Mall.hr oldalán.
  • Így könnyen tesztelheti versenyképességét. Megjelenik a konkurensei mellet, felmérheti, hogy megfelelő áron hirdet‑e, gyorsabb‑e a szállítási idő, vagy több terméke van‑e a raktáron.
  • Ügyfél visszajelzéseket gyűjthet, a hitelesség növelése érdekében.
  • A CPC-ajánlatok jóval alacsonyabbak az árösszehasonlító oldalakon mint például a cseh Heurekán, mivel itt még nincs akkora konkurencia.

Mielőtt lecsapna az árösszehasonlító oldalakra

Tesztelje ingyen a feedje és termékképei kondícióját
 

A horvát árösszehasonlító oldalak áttekintése

Jeftinije.hr

A SimilarWeb alapján a Jeftinije az egyike a horvát e‑kereskedelem két legnagyobb játékosának. A Jeftinije 2010 óta van jelen a piacon, és jelenleg több mint 300 horvát webáruház kínálja itt termékeit. Jeftinije információi szerint, a portáljuk forgalma havi 8 millió. Ebből 1,2 millió valós felhasználó, ami az online vásárlók 76%-át teszik ki Horvátországban.


A Jeftinije hirdetőjeként biddingelheti ajánlatait. Megjelenítheti termékeit a portál Kedvezményes oldalán, vagy kiemelheti a portál kategóriáiban és keresőmotorjaiban. Az oldal Szlovéniából származik, ahol Ceneje néven működik. A vállalat a terjeszkedés során további két országban is megjelent: Bosznia és Hercegovina (Idealno.ba) és Szerbia (Idealno.rs). Az itt felsorolt összes portál feed specifikációja megtalálható a Mergadóban, így gond nélkül hirdethet rajtuk.

Weboldal: https://www.jeftinije.hr/

Webáruház regisztráció: https://www.jeftinije.hr/registracija-internet-trgovine

Amennyiben Horvátországba tervez terjeszkedni, próbáljon hirdetni a szlovén Ceneje oldalán is.

Nabava.net

A Nabava Horvátország legrégebbi árösszehasonlító oldala (2001-ben alakult). Két horvát programozó alapította, és eredetileg PC-alkatrészek értékesítésére összpontosított. Napjainkban a Nabaván már több száz webáruház széles termék spektruma található meg. A vállalat jelen van még Szlovéniában (Pametno.si) és Szerbiában (Pametno.rs) is. A rendelkezésre álló információk szerint, a Nabava Horvátország második legnagyobb árösszehasonlító oldala. A portál rendelkezik mobil alkalmazással is.

Weboldal: https://www.nabava.net/

Webáruház regisztráció: https://www.nabava.net/registerShop

Shopmania.hr

A Shopmania eredetileg román árösszehasonlító, amely jelenleg 34 országban található meg. Termékeit egy URL link segítségével játszhatja fel az oldalra CSV vagy XML formátumban. Vagy hirdethet a Mini shop Widget kiegészítővel a Facebookon. Az itt megjelenő kínálat a Shopmania kínálata szerint frissül.

Weboldal: https://www.shopmania.hr/

Webáruház regisztráció: https://partner.shopmania.hr/cp.login

FAVI

Ezt a specializálódott bútor és dekoráció kereső Csehországban alapították meg. Jelenleg elérhető Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Magyarországon és 2020 tól már Horvátországban is. A horvát FAVI‑n jelenleg még kevés webáruház található, így az alacsony konkurencia miatt érdemes kihasználni ezt a lehetőséget. Ne halassza el!

Weboldal: https://favi.hr/

Webáruház regisztráció: https://favi.hr/dodati-trgovinu

GLAMI

Az ismert divatkereső 2018-ban lépett a horvát piacra. Ha a magyar GLAMI‑n már sikeresen árusít, mindenképp próbálja ki a horvát változatát is. Amennyiben a feedben szereplő információk angol nyelven is megvannak, hirdethet a GLAMI‑n anélkül, hogy horvát nyelvre kellene fordítania.

Weboldal: https://www.glami.hr

Webáruház regisztráció: https://www.glami.hr/info/dodajte-trgovinu/

  1. Érdemes kipróbálni a Viber és a Whatsapp reklámokat. Jól működnek a Balkán térségben.
  2. Ha érdekli az ország mentalitása, ahova terjeszkedne és nem tudja, hogyan szerezhet betekintést, próbálja ki az Instagram helyi mémoldalát. A mémprofilokra fordított idő megtérül, higgye el.

A Mergadó segítségével több horvát csatornán hozhat létre hirdetést

Fontolgatja a horvát online piacra való terjeszkedést? A Mergado segítségével a jelenleg használt formátumokat könnyedén kezelheti és átalakíthatja a kívánt formátumra. Eszközünknek köszönhetően automatikusan kezelheti a termék feedjét. A Mergadóban egyedül is kezelni tudja a webáruház hirdetéseit – ez felgyorsíthatja a napi marketinges feladatokat és megspórolhatja a programozóba fektetett összeget.

Mergado által támogatott formátumok Horvátországban:

A horvát online piac még fiatal, és számos lehetőséget kínál a külföldi eladóknak tapasztalataik felhasználására. Elérte már a hazai piacon a kitűzött célokat? Itt az idő Horvátországba terjeszkedni.

Források:

1) Horvát források:

1.1. Általános

1.2 E‑kereskedelem

1.3 Fizetés és jogi követelmények

1.4 Szállítás

1.5 E‑kereskedelem új portáljai

2) Angol források:

2.1 A horvát e‑kereskedelemmel kapcsolatos kutatások angol nyelven. Más piacok elemzésére is alkalmas:

Fišer Ádám

Ádám, a Mergado tapasztalt szakértője, már évek óta segít a webáruház tulajdonosoknak és marketingeseknek abban, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki termékeikből. Ha valamilyen kihívással szembesülsz a feedjeiddel, vagy egyszerűen csak szeretnéd optimalizálni a hirdetéseid, Ádám pontosan tudja, hogyan segíthet. A számos, sikeresen lebonyolított projektnek köszönhetően mélyreható ismeretekkel rendelkezik a Mergado funkcióiról és a legjobb gyakorlatokról.