Nap mint nap láthatjuk az üzletekben, hogy minden termék, legyen az csokoládé, vagy könyv egy ún. vonalkóddal van ellátva. Ez a vonalkód az áruk azonosítására szolgál, amely legelterjedtebb formája az EAN-13 (European Articel Number). Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy szerezhetünk be ilyen kódot, hol lesz rá szükség, és hogyan állíthatjuk be a Mergadóban.

A Mergado segítségével automatikusan és tömegesen állíthatja be az EAN-kódokat. Próbálja ki 30 napig ingyen. 

Mergado 30 napig ingyen
  • kezelje termékfeedjeit egyedül, programozó segítsége nélkül
  • teljes hozzáférés minden funkcióhoz már a próbaidőszak alatt

Mi az EAN kód és hogyan szerezhető be?

Egy webáruháznak nem feltétlenül van szüksége EAN kódra a működéshez. Ez azonban megváltozik, ha árösszehasonlító oldalakon is hirdetni kíván. Szerepe a termékek típusának egyedi megjelölése, és többnyire a beszállítóktól a termék további információval együtt jutnak hozzá a webáruházak. Mi a helyzet, ha nincs EAN kód?

Az EAN megszerzéséhez regisztrálnia kell a GS1 rendszerbe, amely nemzetközileg érvényes szabványokat tartalmaz az azonosított tételekre, szolgáltatásokra vagy tárgyakra vonatkozó információk automatikus azonosítására és továbbítására. Ezek a szabványok lehetővé teszik a technológiák számára az automatikus adatgyűjtést és kommunikációt.

Mikor kötelező és mikor ajánlott az EAN?

Az EAN-nak köszönhetően a hirdetési csatornák automatikusan feljebb sorolják hirdetéseit. Mi a helyzet az árösszehasonlító oldalakkal? Általánosságban elmondható, hogy az EAN-kód segít a termékkártyákhoz való jobb illeszkedésben.

Az árösszehasonlító oldalak esetében, mint pl. Árukereső vagy az Árgép, az EAN kódokat, az ajánlott elemek közé sorolják. A két említett oldal esetében az EAN-kód megadásával automatikusan felkerülnek a termékek a Google Shopping felületére is. Az EAN megadásával továbbá könyebben és gyorsabban párosíthatja termékeit a termékkártyákhoz.

A Google Shopping 2016. május 16. óta kötelezővé tette az EAN (GTIN — EAN-ba kódolt szám) használatát. Ha terméke nem rendelkezik ezzel a azonosítóval, akkor ezt ismertetnie kell a feedben.

Az azonosítók hiányát a Mergadóban, a következő utmutató segítségével állíthatja be: 7 gyakori hiányosság a Google Shopping feedben… 

Az eMag marketplace esetében szintén a javasolt elemek közé sorolják, azonban pár kategória kivételével szinte minden kategóriában kötelező. Az EAN megadásával a platform a megfelelő termékkártyába csatolja termékeit, ami nagyobb forgalmat generálhat.

Hogyan állíthatom be az EAN‑t a Mergadóban?

1) Kézi beállítás
A Termékek oldalon kattintson a Ceruza ikonra az EAN elem sorban (az oldal jobb oldalán tehát a kimeneti értékeknél), írja be a kódot majd mentse el az értéket.
Ha az EAN elem nem látható a termék kimeneti adatai között (az üres elemeket a Mergado automatikusan elrejti), akkor első lépésként létrehozunk szűrő segítségével egy olyan termékcsoportot, amelyben a termékek EAN eleme üres. A szűrőt elnevezzük és mentjük. A második lépésben erre a termékcsoportra létrehozunk egy Felülírás szabályt, amellyel feltölthetjük az EAN elemet egy _tetszőleges_ értékkel. A tetszőleges értéket pedig már könnyedén módosíthatja a megfelelő EAN-kódokra.

2) Adatfájl import
Készítsen egy tetszőleges CSV-fájlt, amely csupán két oszlopot tartalmaz: ITEM_ID (vagy más termékazonosítótt jelölő elem), EAN. Ezt a CSV-fájlt a Mergado Adatfájl import szabálytípus segítségével töltheti fel. A szabály a fájlfeltöltés mellett URL-cím megadását is felkínálja, ha mondjuk Google Sheetet használ és folyamatosan szeretné hozzáadni az EAN-kódokat. 

3) Felülírási szabállyal
A Mergadóban többféle felülírási szabályt is találhatunk. Az EAN tömeges beállításának legjobb módja az Értékek szerinti tömeges felülírás szabály használata, ahol a szabály bal oldalán kiválaszthatja az adott terméket azonosító elemet (pl. ITEM_ID vagy más azonosító), a szabály jobb oldalán pedig beállíthatja az EAN elemet, és így az egyes termékek egyedi EAN-kódjait.

Hogyan szűrhető ki a Mergadóban azok a termékek, amelyek rossz EAN-értékkel rendelkeznek?

  1. Ellenőrizze, hogy az EAN megfelelő hosszúságú‑e. Az EAN általában 8 vagy 13 karakter hosszú. Azokat a termékeket, amelyek nem tartalmazzák ezt a karakterszámot, a következő reguláris kifejezéssel találhatja meg: ^(\d{8}|\d{13})$.
  2. Derítse ki, hogy milyen más értéket tartalmaz a kód, és javítsa közvetlenül a webáruházban.
  3. Ha az EAN-értéke más elemben szerepel a feedben, akkor a Keresés és helyettesítés szabály segítségével átírhatja az EAN elembe.

A Mergado segítségével egyszerűen kezelheti a termékek EAN kódját. Próbálja ki a Mergadót 30 napig ingyen, és ismerje meg mire képes.

Mergado 30 napig ingyen
  • kezelje termékfeedjeit egyedül, programozó segítsége nélkül
  • teljes hozzáférés minden funkcióhoz már a próbaidőszak alatt

Fišer Ádám

Ádám, a Mergado tapasztalt szakértője, már évek óta segít a webáruház tulajdonosoknak és marketingeseknek abban, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki termékeikből. Ha valamilyen kihívással szembesülsz a feedjeiddel, vagy egyszerűen csak szeretnéd optimalizálni a hirdetéseid, Ádám pontosan tudja, hogyan segíthet. A számos, sikeresen lebonyolított projektnek köszönhetően mélyreható ismeretekkel rendelkezik a Mergado funkcióiról és a legjobb gyakorlatokról.